Zobacz wideo na Youtube:
Co wpływa na dostarczalność?
Reputacja nadawcy
Jest to kluczowe i oparte na adresie IP nadawcy oraz domenie. Rozumiemy to intuicyjnie.
Co poza tym? Czytaj dalej 🙂
1. Zawartość e-maila
Nadmiernie użycie wielkich liter, słowa wyzwalające filtry spamu i kiepska struktura HTML
wiadomości mogą sprawić że filtry oznaczą to jako spam.
Przykładowo:
- WIELKA PROMOCJA!!!!!! NIE CZEKAJ, KLIKNIJ TUTAJ!!!!!!
- “za darmo” “oferta specjalna” “tylko dzisiaj”
- Błędy 404 zasobów
- Obrazy zamiast tekstu
- Podejrzane załączniki
- Linki do niezabezpieczonych stron (http bez s)
- Próba użycia JS
- Skrócone linki i liczne przekierowania
Należy również zawsze pamiętać o tym, aby uwzględnić opcję wypisania się z newslettera!
2. Kiepski kod HTML
Kiepski HTML to szerokie pojęcie, ale mówimy tutaj przede wszystkim o:
- Przestarzałe tagi – <font> <center> albo style wewnątrz tagów <table border=”1″>
- Bardzo mocno zagnieżdżone tabele czy nieuporządkowany, złożony HTML krzyczy “SPAM!” do wszystkich filtrów
- Brak atrybutów alt dla obrazów
- Brak responsywości
Tak wyglądająca wiadomość ma małe szanse dotarcia 🙂
<center>
<table width=”600″ border=”1″>
<tr>
<td bgcolor=”#FF0000″ align=”center” style=”font-family: ‘Comic Sans MS’, cursive; color: white; font-size: 24px;”>
<b>Super Oferta!</b><br>
Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej!
</td>
</tr>
</table>
</center>
Wklej kod tutaj żeby zobaczyć: https://htmledit.squarefree.com/
3. Reakcje odbiorców
Interakcje odbiorców z Twoimi e-mailami:
- otwieranie ich,
- oznaczanie jako nie-spam,
- odpowiadanie itp.
wpływają na przyszłą dostarczalność. Niskie zaangażowanie może zaszkodzić dostarczalności.
I odwrotnie – wysoka liczba odbiorców oznaczających Twoje e-maile jako spam
zaszkodzi Twojej reputacji nadawcy i dostarczalności.
4. Jakość listy
Lista powinna być aktualna i powinni być to użytkownicy który wyrazili świadomie zgodę.
Dzięki temu:
- Raczej nie oznaczą Cię jako spam
- Jest większa szansa że otworzą
- Adres email jest prawdziwy
Wysoki wskaźnik odrzuceń z powodu nieprawidłowych adresów wpływa mocno (negatywnie) na Twoją reputację.
5. Częstotliwość i objętość
Wysyłanie zbyt wielu e-maili często prowadzi do wkurzenia użytkowników.
- Rezygnują z subskrypcji
- GORZEJ – oznaczają jako SPAM
Dodatkowo – nagłe skoki w objętości e-maili mogą zwrócić uwagę filtrów spamu
6. Czarne listy
Jak się na jakąś trafi – co nie jest proste – trzeba być łobuzem żeby tak się stało 🙂
To sporo pracy trzeba żeby z takich się wypisać.
Lepiej do tego nie dopuścić. Gdy już na taką trafisz – napraw najpierw źródło problemu,
a następnie zapoznaj się z jej polityką wypisywania.
Większość czarnych list oferuje instrukcje na swojej stronie internetowej, jak złożyć wniosek o usunięcie
7. Zabezpieczenia – protokoły uwierzytelniania
Implementacja standardów takich jak
- SPF (Sender Policy Framework),
- DKIM (DomainKeys Identified Mail) oraz
- DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance)
To nie tylko lepsza dostarczalność – a w zasadzie jej podstawa – np. Gmail flaguje wszystkie wiadomości bez tych 3 kluczy,
ale także ochrona Ciebie i Twoich klientów przed oszustwami i te klucze powinny być ustawione
nie tylko dla Twojego newslettera ale dla wszystkich skrzynek w organizacji
Dobre praktyki
1. Subdomena na newsletter
Używanie subdomeny do wysyłania newsletterów pozwala oddzielić reputację e-mailową
twojej głównej skrzynki od działań marketingowych.
Jeśli coś pójdzie nie tak z newsletterami, na przykład zostaną oznaczone jako spam,
to nie wpłynie to bezpośrednio na reputację głównej domeny, z której wysyłasz maile do swoich klientów.
Będzie Ci również łatwiej zarządzać zabezpieczeniami.
Zamiast:
news@firmakrzak.pl
Użyj:
news@info.firmakrzak.pl
2. Czyszczenie listy odbiorców z nieaktywnych
Regularnie czyść swoją listę mailingową, usuwając nieaktywne adresy i te, do których maile nie docierają.
3. Segmentacja, personalizacja, testy A/B, dobre nagłówki….
Dostosowywanie treści emaili do potrzeb i zainteresowań konkretnych
segmentów odbiorców może znacząco zwiększyć zaangażowanie.
Większe zaangażowanie = lepsze dostarczanie
Jak sprawdzić swoją skrzynkę?
Polecam:
Czym jest DNS – praktyczny przewodnik
System nazw domen (DNS) to taka
“książka telefoniczna” internetu.
Kiedy chcesz wejść na jakąś stronę internetową, na przykład krzak.pl,
musisz wiedzieć, gdzie ta strona “mieszka” w internecie.
DNS działa tak, że jak wpiszesz nazwę domeny krzak.pl, twój komputer pyta:
“Hej, gdzie znajdę krzak.pl?”.
System DNS odpowiada, podając adres IP tej strony,
a twój komputer używa tego adresu, aby połączyć się ze stroną internetową.
Tak samo DNS może wykorzystać twoja poczta.
Jak otrzyma wiadomość z jakiegoś adresu np. info@krzak.pl -> może sprawdzić
w DNS informacje na temat tej domeny i zasad wysyłki maili z tego adresu.
Dlatego klucze i reguły weryfikacji maili dodajemy najczęściej bezpośrednio tam.
Pogrubiłem te, które mają/mogą mieć znaczenie podczas dodawania lub uzupełniania reguł i kluczy:
- A: Przypisuje adres IPv4 do nazwy domeny.
- AAAA: Przypisuje adres IPv6 do nazwy domeny.
- CNAME: Wskazuje jedną nazwę domeny na inną.
- MX: Wskazuje serwery pocztowe dla domeny.
- TXT: Umożliwia dodanie dowolnego tekstu do domeny, często używane do weryfikacji.
- NS: Wskazuje serwery nazw dla domeny.
- PTR: Odwrotnie do A/AAAA, przypisuje nazwę domeny do adresu IP.
- SRV: Wskazuje usługi na konkretne porty i adresy w domenie.
- SOA: Zawiera informacje administracyjne o strefie domeny.
Tutaj sprawdzisz rekordy DNS dla swojej domeny:
https://dnschecker.org/all-dns-records-of-domain.php
Klucze zabezpieczeń
SPF, czyli Sender Policy Framework
Ten rekord DNS (TXT) mówi o tym które adresy IP mogą wysyłać pocztę, a które to “fejk”
Jak zbudować rekord SPF?
Zaczynamy zawsze od v=spf1 co oznacza wersję pierwszą. Innych nie ma 🙂
Potem oddzielamy wszystko spacją.
Możemy dodać:
- adresy IP – w ten sposób ip4:192.168.0.1
- napisać “a” co pozwoli wysyłać maile z adresu IP który jest podany w rekordzie A twojego DNS
(to dodajesz, jak wysyłasz wiadomości bezpośrednio z tego samego serwera co twoja strona www) - napisać “mx” co określa że adresy wskazane w rekordzie MX też są ok 🙂 zwykle są 🙂
- include:tutaj-nazwa-domeny.pl
- oraz na samym końcu regułę która mówi o tym co zrobić z wiadomością która jest z innego miejsca:
~all – wiadomości mają trafiać do spamu
-all – wiadomości mają być całkowicie zablokowane
Przykład:
v=spf1 a mx ip4:192.168.0.1 include:spf.twoj-program-do-newslettera.com -all
DKIM, czyli DomainKeys Identified Mail
Tutaj mamy 2 klucze. Jeden tajny, przechowywany na serwerze wysyłającym maile.
Używa się go do stworzenia czegoś w rodzaju cyfrowego podpisu.
Drugi publiczny – ten dodajesz do DNS – służy do sprawdzenia czy podpis jest prawdziwy.
Zwykle klucz ten dostaniesz gotowy do wklejenia od twojego programu do wysyłki maili.
Czasem to jest rekord TXT czasem CNAME. Jeśli mówimy tutaj o zewnętrznych programach do wysyłki maili to najczęściej jest to CNAME przypisany do jakiejś “dziwnej” subdomeny.
W przypadku np. SalesManago jest to salesmanago._domainkey.tutaj-przykladowa-domena.com
Nie “dodawaj” takiej subdomeny, ustawiasz to w DNS domeny głównej i ten zielony kawałek wpisujesz w tej części “host” albo “nazwa” salesmanago._domainkey
DMARC, czyli Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance
DMARC to taki policjant-służbista który pilnuje poprzednich 2 reguł.
Tutaj oddzielamy średnikiem i spacją
Wszystkie adresy mailowe piszemy tak jak link, razem z “mailto:”, np. rua=mailto:raporty@krzak.pl
- v=DMARC1 – od tego zaczynasz
- p= – Główna polityka (none, quarantine, reject). – to powinno być drugie.
- rua= – Adres e-mail, na który mają być wysyłane raporty zbiorcze – zwykle raz na dobę.
- ruf= – Adres e-mail, na który mają być wysyłane raporty o niezgodnościach.
- pct= – Procent ruchu podlegający polityce DMARC (umożliwia stopniowe wdrażanie). Zwykle ustawiamy od razu pct=100
- adkim (wyrównanie DKIM): Określa czy selektor DKIM musi dokładnie zgadzać się z polem From (s) czy wystarczy ta sama domena (r). Najczęściej wybierasz r
- aspf (wyrównanie SPF): Analogicznie określa dopuszczalne wyrównanie dla weryfikacji SPF. Najczęściej wybierasz r
Mamy też trochę “zaawansowanych” opcji:
- sp – ten sam rodzaj co p tylko tutaj to oznacza ustawienie dla subdomen. Czyli np. p=reject sp=quarantine
Maile z domeny głównej które obleją testy będą totalnie odrzucane, te z subdomen mają trafiać do spamu. - fo: Definiuje, kiedy generować raporty – dla wszystkich wiadomości (0), przy niepowodzeniu dowolnego mechanizmu (1) lub obu (d) albo tylko przy niepowodzeniu weryfikacji DKIM (s) lub SPF (s).
- ri: Określa jak często chcesz dostawać raporty zbiorcze. Jak nie dodasz czegoś to będzie codziennie. Wartość podajesz w sekundach
Przykład:
v=DMARC1; p=quarantine; sp=reject; pct=100; rua=mailto:raporty@krzak.pl; ruf=mailto:raporty@krzak.pl; fo=0; adkim=r; aspf=r; ri=172800
BIMI (Brand Indicators for Message Identification)
Ten pozwala wyświetlać logo obok wiadomości w klientach pocztowych. Niestety bez dość drogiego certyfikatu nie jest on akceptowany przez większość dużych klientów pocztowych.
MTA-STS (Mail Transfer Agent Strict Transport Security)
MTA-STS to mechanizm, który wymusza szyfrowane połączenia TLS między serwerami poczty.
TLS-RPT (TLS Reporting)
TLS-RPT to standard raportowania dotyczący bezpieczeństwa połączeń TLS między serwerami poczty.