Jak zbierać referencje od klientów automatycznie i za darmo?

Dowiedz się jak za darmo (lub bardzo tanio) zautomatyzować zbieranie opinii i referencji od swoich klientów korzystając z darmowego konta Zapier lub Make.
Autor tekstu
Dawid Wielec
Opublikowano
27/06/2024

Masz 40 tysięcy złotych na zbyciu?

Tyle kary zapłaciła Agencja City za sprzedawanie opinii klientów. Nie można i nie powinno się próbować ich w żaden sposób kupić. Dla Ciebie i Twoich klientów liczą się te prawdziwe, autentyczne opinie.

Garść statystyk:

Tylko 3% osób klientów zostawia opinie organicznie, a 88% z nich jest negatywnych (TrustMate).

Wg Bright Local:

  • 12% klientów zawsze zostawia opinię,
  • 23% zostawia opinię nt. co drugiego zakupu,
  • 30% zostawia opinię czasami.

Opinie są ważne, nie ma co do tego wątpliwości.

  • budzą zaufanie potencjalnych klientów,
  • budują autorytet,
  • możesz mierzyć zadowolenie klientów,
  • pokazują preferencje klientów wraz z cennymi insightami konsumenckimi oraz wskazówkami do poprawy produktu, obsługi, wysyłki itd.,
  • są niezbędne dla pozycjonowania lokalnego w wizytówkach.

Jednak efektywne zbieranie opinii klientów bywa trudne i czasochłonne.

A teraz po wejściu unijnych dyrektyw, które nakładają obowiązek dokumentowania sposobu pozyskania opinii, wydaje się to jeszcze bardziej skomplikowane.

Gdyby tylko dało się je zbierać automatycznie, niskim kosztem i bez zatrudniania sztabu programistów…

A co, jeśli Ci powiemy, że się da? I wcale nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

W tym artykule powiem Ci, jak ustawić automatyczny system zbierania opinii.

Dlaczego firmy nie zbierają opinii klientów?

Podczas rozmów z klientami większość z nich jako przyczynę niezbierania podaje:

  • wysoki koszt wdrożenia,
  • drogie narzędzia do zbierania opinii,
  • brak możliwości integracji z ich CRM-em,
  • umiejętność zbierania tylko anonimowych opinii,
  • brak czasu.

To wszystko da się łatwo, szybko i tanio obejść.

Automatyczne zbieranie opinii klientów – czego potrzebujesz?

Źródło danych o klientach

Idealnie, jeśli to będzie Twój system CRM. Jeśli go nie masz, wystarczy arkusz Google albo Excel.

W źródle danych powinny się znaleźć:

  • numer ID klienta,
  • adres email.

Dodatkowo będzie potrzebna integracja z Zapierem albo Make. Zapier jest darmowy do 100 zadań (“zapów”) miesięcznie, Make – do 1000 operacji miesięcznie.

Subdomena ze sprytnym formularzem

Jeżeli masz stronę twojafirma.pl, potrzebujesz podstrony np. ankiety.twojafirma.pl.

Na tej subdomenie trzeba postawić WordPressa z prostą wtyczką do formularzy.

Liczba podstron z różnymi ankietami i formularzami na tej subdomenie jest nieograniczona. Jeśli wysyłasz kilka czy kilkanaście różnych ankiet np. do osobnych typów produktów, to masz możliwość tworzenia dedykowanych formularzy, co automatycznie posortuje i skategoryzuje odpowiedzi z ankiet.

Co oznacza “sprytny” formularz?

Musi umieć rozpoznać parametr w URL.

Formularz przypisze ten parametr w adresie URL do źródła danych.

Przykład: zamówienie złożył klient o numerze ID 123456. W adresie URL pojawi się ciąg znaków “123456” odpowiadający numerowi ID. Formularz odczyta ten numer i będzie “wiedział”, że pod numerem 123456 kryje się użytkownik z adresem email klient@ankieta.com. A nie chcesz, żeby w adresie URL strony z ankietą pojawiały się dane osobowe.

Dodatkowo formularz musi mieć opcję integracji z Make lub Zapierem.

Konto na Zapier lub Make

Będziesz potrzebować choćby darmowego konta na jednym z tych dwóch narzędzi.

Jak ustawić automatyczne zbieranie opinii klientów?

Możesz też obejrzeć nasze wideo na Youtube:

Proszę zaakceptuj ciasteczka marketingowe aby obejrzeć to YT wideo bezpośrednio na stronie,
lub przejdź na Youtube

Źródło danych

Przygotuj miejsce, w którym zbierasz dane na temat transakcji Twoich klientów. Tak jak wspomniałem, może to być CRM, arkusz w Google, tablica w Notion, cokolwiek działa w Twojej firmie.

Reguła – kiedy wysyłasz ankietę

System musi wiedzieć, kiedy wysłać wiadomość z linkiem do ankiety. Może to być:

  • po zakupie,
  • po wygranej ofercie,
  • po opłaceniu zamówienia,
  • po określonym czasie od zakupu,
  • w momencie utworzenia nowego wiersza w tabeli.

Wiadomość w formacie HTML z numerem klienta

Tutaj Zapier pozwala pobrać numer klienta z CRM i dać go do ankiety, a tym samym stworzyć unikatowy adres URL.

Samą wiadomość najlepiej będzie wysłać przez SMTP.

Formularz ankiety na subdomenie

Jest to najprostszy sposób na uruchomienie takiego formularza.

Zapier doda dane z formularza przy numerze ID klienta

Wstawi je do odpowiednich kolumn albo doda notatkę.

Potrzebujesz pomocy z wdrożeniem automatycznego zbierania opinii?

Skontaktuj się z nami.

Umów konsultację

FAQ – automatyczne zbieranie opinii klientów

Czy takie opinie można umieścić na stronie internetowej?

Tak, ale musisz mieć zgodę klienta. Musi być ona jasno wyrażona przez Twojego klienta w momencie jej składania.

Dlaczego formularz musi być na subdomenie?

Nie, może być w dowolnie wybranym przez Ciebie miejscu. Rekomenduję subdomenę, dlatego że łatwo można na niej utrzymać porządek (są tylko ankiety!), można ją szybko uruchomić, można ją w całości oznaczyć jako “noindex” itd. – jest wiele praktycznych zalet tej lokalizacji.

Jak weryfikować te opinie 

Po pierwsze – to ty decydujesz komu, gdzie i kiedy je wysyłasz.

Sama kwestia weryfikacji dotyczy bardziej opisania sposobu, w jaki weryfikujesz opinie. Możesz w regulaminie sklepu umieścić informację np. że weryfikacja opinii następuje poprzez sprawdzenie, czy klient od danym numerze ID dokonał zakupu. Te informacje masz w CRM.

Czy muszę mieć konto na Zapier/Make?

Nie, ale to są najprostsze i najpopularniejsze rozwiązania. Alternatywnie można napisać własne rozwiązanie lub zlecić jego stworzenie, ale to generuje niepotrzebne, wysokie koszty. Są również inne portale – często tańsze lub z hojniejszymi planami darmowymi.

Sprawdź też podobne wpisy