Masz 40 tysięcy złotych na zbyciu?
Tyle kary zapłaciła Agencja City za sprzedawanie opinii klientów. Nie można i nie powinno się próbować ich w żaden sposób kupić. Dla Ciebie i Twoich klientów liczą się te prawdziwe, autentyczne opinie.
Garść statystyk:
Tylko 3% osób klientów zostawia opinie organicznie, a 88% z nich jest negatywnych (TrustMate).
Wg Bright Local:
- 12% klientów zawsze zostawia opinię,
- 23% zostawia opinię nt. co drugiego zakupu,
- 30% zostawia opinię czasami.
Opinie są ważne, nie ma co do tego wątpliwości.
- budzą zaufanie potencjalnych klientów,
- budują autorytet,
- możesz mierzyć zadowolenie klientów,
- pokazują preferencje klientów wraz z cennymi insightami konsumenckimi oraz wskazówkami do poprawy produktu, obsługi, wysyłki itd.,
- są niezbędne dla pozycjonowania lokalnego w wizytówkach.
Jednak efektywne zbieranie opinii klientów bywa trudne i czasochłonne.
A teraz po wejściu unijnych dyrektyw, które nakładają obowiązek dokumentowania sposobu pozyskania opinii, wydaje się to jeszcze bardziej skomplikowane.
Gdyby tylko dało się je zbierać automatycznie, niskim kosztem i bez zatrudniania sztabu programistów…
A co, jeśli Ci powiemy, że się da? I wcale nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
W tym artykule powiem Ci, jak ustawić automatyczny system zbierania opinii.
Dlaczego firmy nie zbierają opinii klientów?
Podczas rozmów z klientami większość z nich jako przyczynę niezbierania podaje:
- wysoki koszt wdrożenia,
- drogie narzędzia do zbierania opinii,
- brak możliwości integracji z ich CRM-em,
- umiejętność zbierania tylko anonimowych opinii,
- brak czasu.
To wszystko da się łatwo, szybko i tanio obejść.
Automatyczne zbieranie opinii klientów – czego potrzebujesz?
Źródło danych o klientach
Idealnie, jeśli to będzie Twój system CRM. Jeśli go nie masz, wystarczy arkusz Google albo Excel.
W źródle danych powinny się znaleźć:
- numer ID klienta,
- adres email.
Dodatkowo będzie potrzebna integracja z Zapierem albo Make. Zapier jest darmowy do 100 zadań (“zapów”) miesięcznie, Make – do 1000 operacji miesięcznie.
Subdomena ze sprytnym formularzem
Jeżeli masz stronę twojafirma.pl, potrzebujesz podstrony np. ankiety.twojafirma.pl.
Na tej subdomenie trzeba postawić WordPressa z prostą wtyczką do formularzy.
Liczba podstron z różnymi ankietami i formularzami na tej subdomenie jest nieograniczona. Jeśli wysyłasz kilka czy kilkanaście różnych ankiet np. do osobnych typów produktów, to masz możliwość tworzenia dedykowanych formularzy, co automatycznie posortuje i skategoryzuje odpowiedzi z ankiet.
Co oznacza “sprytny” formularz?
Musi umieć rozpoznać parametr w URL.
Formularz przypisze ten parametr w adresie URL do źródła danych.
Przykład: zamówienie złożył klient o numerze ID 123456. W adresie URL pojawi się ciąg znaków “123456” odpowiadający numerowi ID. Formularz odczyta ten numer i będzie “wiedział”, że pod numerem 123456 kryje się użytkownik z adresem email klient@ankieta.com. A nie chcesz, żeby w adresie URL strony z ankietą pojawiały się dane osobowe.
Dodatkowo formularz musi mieć opcję integracji z Make lub Zapierem.
Konto na Zapier lub Make
Będziesz potrzebować choćby darmowego konta na jednym z tych dwóch narzędzi.
Jak ustawić automatyczne zbieranie opinii klientów?
Możesz też obejrzeć nasze wideo na Youtube:
Źródło danych
Przygotuj miejsce, w którym zbierasz dane na temat transakcji Twoich klientów. Tak jak wspomniałem, może to być CRM, arkusz w Google, tablica w Notion, cokolwiek działa w Twojej firmie.
Reguła – kiedy wysyłasz ankietę
System musi wiedzieć, kiedy wysłać wiadomość z linkiem do ankiety. Może to być:
- po zakupie,
- po wygranej ofercie,
- po opłaceniu zamówienia,
- po określonym czasie od zakupu,
- w momencie utworzenia nowego wiersza w tabeli.
Wiadomość w formacie HTML z numerem klienta
Tutaj Zapier pozwala pobrać numer klienta z CRM i dać go do ankiety, a tym samym stworzyć unikatowy adres URL.
Samą wiadomość najlepiej będzie wysłać przez SMTP.
Formularz ankiety na subdomenie
Jest to najprostszy sposób na uruchomienie takiego formularza.
Zapier doda dane z formularza przy numerze ID klienta
Wstawi je do odpowiednich kolumn albo doda notatkę.

Potrzebujesz pomocy z wdrożeniem automatycznego zbierania opinii?
Skontaktuj się z nami.
FAQ – automatyczne zbieranie opinii klientów
Czy takie opinie można umieścić na stronie internetowej?
Tak, ale musisz mieć zgodę klienta. Musi być ona jasno wyrażona przez Twojego klienta w momencie jej składania.
Dlaczego formularz musi być na subdomenie?
Nie, może być w dowolnie wybranym przez Ciebie miejscu. Rekomenduję subdomenę, dlatego że łatwo można na niej utrzymać porządek (są tylko ankiety!), można ją szybko uruchomić, można ją w całości oznaczyć jako “noindex” itd. – jest wiele praktycznych zalet tej lokalizacji.
Jak weryfikować te opinie
Po pierwsze – to ty decydujesz komu, gdzie i kiedy je wysyłasz.
Sama kwestia weryfikacji dotyczy bardziej opisania sposobu, w jaki weryfikujesz opinie. Możesz w regulaminie sklepu umieścić informację np. że weryfikacja opinii następuje poprzez sprawdzenie, czy klient od danym numerze ID dokonał zakupu. Te informacje masz w CRM.
Czy muszę mieć konto na Zapier/Make?
Nie, ale to są najprostsze i najpopularniejsze rozwiązania. Alternatywnie można napisać własne rozwiązanie lub zlecić jego stworzenie, ale to generuje niepotrzebne, wysokie koszty. Są również inne portale – często tańsze lub z hojniejszymi planami darmowymi.