Sprawdziliśmy 50 firm B2B z branży przemysłowej, budowlanej i usługowej.
TYLKO 4! Miały poprawnie wdrożony Consent Mode, a to oznacza, że właśnie w tym momencie zaczynają odczuwać tego konsekwencje w wynikach reklamowych.
Przygotowaliśmy bardzo prosty poradnik jak sprawdzić czy Consent Mode wdrożone zostało poprawnie, a także wypisaliśmy najczęściej popełniane błędy które spotykamy podczas audytów.
Jak sprawdzić, czy tryb uzyskiwania zgody jest aktywny?
Krok 1. Tag Assistant
Wejdź na stronę Google Tag Assistant.
Kliknij Add Domain i wpisz swój adres strony internetowej. Otworzy Wam się w nowej zakładce Wasza strona internetowa, już z uruchomionym Tag Assistant. Wróć do Tag Assistant i następnie klikamy przycisk Continue.
Krok 2. Sprawdzenie poprawności zbierania danych.
Po lewej stronie ekranu widzisz drzewko historii jakie i w jakiej kolejności „zdarzenia” miały miejsce na Twojej stronie. Znajdź najwcześniejsze zdarzenie o nazwie „Consent”.
Na początku występuje domyślny stan (default state), w którym wszystkie zgody z wyjątkiem bezpieczeństwa powinny być odrzucone.
Google Consent Mode zbiera zgody użytkowników według określonych kategorii:
- ad_storage – zgoda na pliki cookie związane z reklamami
- analytics_storage – zgoda na pliki cookie związane ze statystykami
- ad_user_data – umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika w celach związanych ze śledzeniem do celów reklamowych
- ad_personalization – umożliwia reklamy personalizowane
- functionality_storage – włącza pamięć, która obsługuje funkcje witryny
- personalization_storage – umożliwia przechowywanie danych na potrzeby personalizacji treści na stronie
- security_storage – umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami
Każda z tych zgód może mieć dwa stany:
- denied – zgoda odrzucona
- granted – zgoda udzielona
Jeśli chcemy zobaczyć jak wyglądają te parametry po zaakceptowaniu zgód lub ich odrzuceniu przechodzimy na ostatnie widoczne zdarzenie, a następnie na zakładkę Consent. Nazwa zdarzeń związanych z aktualizacją zgody może różnić się w zależności od wybranej platformy, więc najlepiej po prostu przejść „na koniec”
W ostatniej kolumnie widzisz jakie zgody są aktualnie przypisane do wcześniej opisanych parametrów. Powinne być one zgodne z tym, co zostało wybrane na banerze cookies.
Najpopularniejsze błędy popełnione przy wdrożeniu Conset Mode?
- Na stronie jest wyłącznie baner informacyjny, lecz nie ma on wpływu na działanie serwisu i zapisywanie się ciasteczek.
Domyślne ustawienia są niezgodne z RODO
Jest to bardzo duże wykroczenie, związane z nieprzestrzeganiem przepisów RODO. Za wykorzystanie nielegalnie zebranych danych w reklamach, grozi wyłączenie konta reklamowego i narażamy się na potencjalny pozew.
2. Consent Mode nie zostało zaktualizowane do wersji v2
Została wprowadzona aktualizacja. W tym momencie wymagane są 2 dodatkowe parametry, m.in. związane z przesyłaniem danych użytkowników do portali reklamowych (np. adresów email osób które dokonały zakupu – tzw. konwersje rozszerzone w Google Ads) oraz personalizacji wyświetlanych reklam w odwiedzanym portalu
- Analytics_storage, w którym poproszono użytkownika o wyrażenie zgody na wykorzystanie jego danych do celów analitycznych
- Ad_storage, w którym zapytano użytkownika, czy wyraża zgodę na wykorzystanie jego danych w celach reklamowych
- Ad_user_data (nowy): czy użytkownik wyraża zgodę na wykorzystanie jego danych osobowych do celów reklamowych (w tym śledzenia)
- Ad_personalization (nowy): czy użytkownik wyraża zgodę na wykorzystanie jego danych do personalizacji reklam wyświetlanych w serwisie
3. Dane użytkownika zostały przesłane, jeszcze przed reakcją na baner.
Jeśli baner nie zdążył zareagować, a dane zostały już przesłane, zobaczysz czerwony monit
„A tag read consent state before a default was set”
Przyczyną takiego komunikatu mogą być dwie:
- Kolejność skryptów wczytywanych na stronie nie jest prawidłowa. Np. kod baneru został wklejony za kodem z GA4. Najpierw sczytany zostaje GA4, a następnie baner. Dlatego dane najpierw zostają wysłane, a dopiero później otrzymują komunikat, że należy poczekać na zgodę.
- Druga opcja jest taka, że są wgrane w odpowiedniej kolejności. Lecz jedna z wtyczek odpowiedzialna za przyśpieszenie Twojej strony zmienia kolejność odczytu.
4. Implementacja podstawowa zamiast implementacji zaawansowanej.
Mamy dwa sposoby implementacji trybu uzyskiwania zgody – podstawową (blokowanie skryptów przy braku zgód) i zaawansowaną. Implementacja zaawansowana pozwala nam liczyć ilość konwersji, ilość użytkowników odwiedzających stronę, ilości wykonanych zdarzeń nawet bez uzyskania zgody – odbywa się to z pominięciem zbierania danych dotyczących tych użytkowników – zbieramy tylko ogólne statystyki.
W przypadku wersji podstawowej bez zgody skrypty w ogóle się nie uruchamiają, co znacząco ogranicza ilość zbieranych danych.
Co z pozostałymi ciasteczkami?
Consent Mode dotyczy tylko usług Googla. Jeśli chcesz sprawdzić ogólnie, czy Twoja strona jest zgodna z wymaganiami Europejskimi można wykorzystać do tego stronę : Free Online EU Cookie Law Analyzer | CookieMetrix
Wpisz swój adres strony, a następnie Analizuj. Sprawdź czy na Twojej stronie pojawiają się ciasteczka, inne niż funkcyjne:
Przykład strony zgodnej z wymaganiami EU, gdzie jedyne ciasteczka które uruchamiają się bez zgody użytkownika związane są bezpośrednio z funkcjonalnością strony, w tym wypadku cache: