Jak sprawdzić czy strona ma Consent Mode v2?

Prosty poradnik jak sprawdzić czy Consent Mode v2 działa
Autor tekstu
Dawid Wielec
Opublikowano
29/03/2024

Sprawdziliśmy 50 firm B2B z branży przemysłowej, budowlanej i usługowej.

TYLKO 4! Miały poprawnie wdrożony Consent Mode, a to oznacza, że właśnie w tym momencie zaczynają odczuwać tego konsekwencje w wynikach reklamowych.

Przygotowaliśmy bardzo prosty poradnik jak sprawdzić czy Consent Mode wdrożone zostało poprawnie, a także wypisaliśmy najczęściej popełniane błędy które spotykamy podczas audytów.

Jak sprawdzić, czy tryb uzyskiwania zgody jest aktywny?

Krok 1. Tag Assistant

Wejdź na stronę Google Tag Assistant.

Kliknij Add Domain i wpisz swój adres strony internetowej. Otworzy Wam się w nowej zakładce Wasza strona internetowa, już z uruchomionym Tag Assistant. Wróć do Tag Assistant i następnie klikamy przycisk Continue.

Krok 2. Sprawdzenie poprawności zbierania danych.

Po lewej stronie ekranu widzisz drzewko historii jakie i w jakiej kolejności „zdarzenia” miały miejsce na Twojej stronie. Znajdź najwcześniejsze zdarzenie o nazwie „Consent”.  

Na początku występuje domyślny stan (default state), w którym wszystkie zgody z wyjątkiem bezpieczeństwa powinny być odrzucone.

Google Consent Mode zbiera zgody użytkowników według określonych kategorii:

  • ad_storage – zgoda na pliki cookie związane z reklamami
  • analytics_storage – zgoda na pliki cookie związane ze statystykami
  • ad_user_data – umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika w celach związanych ze śledzeniem do celów reklamowych
  • ad_personalization – umożliwia reklamy personalizowane
  • functionality_storage – włącza pamięć, która obsługuje funkcje witryny
  • personalization_storage – umożliwia przechowywanie danych na potrzeby personalizacji treści na stronie
  • security_storage – umożliwia przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami

Każda z tych zgód może mieć dwa stany:

  • denied – zgoda odrzucona
  • granted – zgoda udzielona

Jeśli chcemy zobaczyć jak  wyglądają te parametry po zaakceptowaniu zgód lub ich odrzuceniu przechodzimy na ostatnie widoczne zdarzenie, a następnie na zakładkę Consent. Nazwa zdarzeń związanych z aktualizacją zgody może różnić się w zależności od wybranej platformy, więc najlepiej po prostu przejść „na koniec”

W ostatniej kolumnie widzisz jakie zgody są aktualnie przypisane do wcześniej opisanych parametrów. Powinne być one zgodne z tym, co zostało wybrane na banerze cookies.

Najpopularniejsze błędy popełnione przy wdrożeniu Conset Mode?

  1. Na stronie jest wyłącznie baner informacyjny, lecz nie ma on wpływu na działanie serwisu i zapisywanie się ciasteczek.

Domyślne ustawienia są niezgodne z RODO
Jest to bardzo duże wykroczenie, związane z nieprzestrzeganiem przepisów RODO. Za wykorzystanie nielegalnie zebranych danych w reklamach, grozi wyłączenie konta reklamowego i narażamy się na potencjalny pozew.

2. Consent Mode nie zostało zaktualizowane do wersji v2
Została wprowadzona aktualizacja. W tym momencie wymagane są 2 dodatkowe parametry, m.in. związane z przesyłaniem danych użytkowników do portali reklamowych (np. adresów email osób które dokonały zakupu – tzw. konwersje rozszerzone w Google Ads) oraz personalizacji wyświetlanych reklam w odwiedzanym portalu

  • Analytics_storage, w którym poproszono użytkownika o wyrażenie zgody na wykorzystanie jego danych do celów analitycznych
  • Ad_storage, w którym zapytano użytkownika, czy wyraża zgodę na wykorzystanie jego danych w celach reklamowych
  • Ad_user_data (nowy): czy użytkownik wyraża zgodę na wykorzystanie jego danych osobowych do celów reklamowych (w tym śledzenia)
  • Ad_personalization (nowy): czy użytkownik wyraża zgodę na wykorzystanie jego danych do personalizacji reklam wyświetlanych w serwisie

3. Dane użytkownika zostały przesłane, jeszcze przed reakcją na baner.


Jeśli baner nie zdążył zareagować, a dane zostały już przesłane, zobaczysz czerwony monit
„A tag read consent state before a default was set”

Przyczyną takiego komunikatu mogą być dwie:

  • Kolejność skryptów wczytywanych na stronie nie jest prawidłowa. Np. kod baneru został wklejony za kodem z GA4. Najpierw sczytany zostaje GA4, a następnie baner. Dlatego dane najpierw zostają wysłane, a dopiero później otrzymują komunikat, że należy poczekać na zgodę.
  • Druga opcja jest taka, że są wgrane w odpowiedniej kolejności. Lecz jedna z wtyczek odpowiedzialna za przyśpieszenie Twojej strony zmienia kolejność odczytu.

4. Implementacja podstawowa zamiast implementacji zaawansowanej.


Mamy dwa sposoby implementacji trybu uzyskiwania zgody – podstawową (blokowanie skryptów przy braku zgód) i zaawansowaną. Implementacja zaawansowana pozwala nam liczyć ilość konwersji, ilość użytkowników odwiedzających stronę, ilości wykonanych zdarzeń nawet bez uzyskania zgody – odbywa się to z pominięciem zbierania danych dotyczących tych użytkowników – zbieramy tylko ogólne statystyki.

W przypadku wersji podstawowej bez zgody skrypty w ogóle się nie uruchamiają, co znacząco ogranicza ilość zbieranych danych.

Co z pozostałymi ciasteczkami?

Consent Mode dotyczy tylko usług Googla. Jeśli chcesz sprawdzić ogólnie, czy Twoja strona jest zgodna z wymaganiami Europejskimi można wykorzystać do tego stronę : Free Online EU Cookie Law Analyzer | CookieMetrix

Wpisz swój adres strony, a następnie Analizuj. Sprawdź czy na Twojej stronie pojawiają się ciasteczka, inne niż funkcyjne:

Przykład strony zgodnej z wymaganiami EU, gdzie jedyne ciasteczka które uruchamiają się bez zgody użytkownika związane są bezpośrednio z funkcjonalnością strony, w tym wypadku cache:

Sprawdź też podobne wpisy