Jak powinna wyglądać współpraca z projektantami?

Przeprowadziliśmy ankiety i wywiady z projektantami z branży HVAC oraz WOD-KAN, pytając o szczegóły współpracy z producentami.

Sprawdź jakie działania powinna wdrożyć firma, aby to jej urządzenia były najchętniej wybierane w projektach.

POBIERZ RAPORT

Raport z badań nt. współpracy projektantów i dostawców w branży HVAC i wod-kan

Poznaj potrzeby projektantów HVAC i WOD-KAN oraz dowiedz się, jak lepiej z nimi współpracować.
Autor tekstu
Monika Waręda
Opublikowano
13/12/2024

Projektanci wodno-kanalizacyjni i HVAC pełnią strategiczną rolę w budowlanych procesach inwestycyjnych. Jednym z ich zadań jest precyzyjny wybór produktów, które idealnie wpasują się w specyfikę projektu, spełniając jednocześnie wymagania inwestorów i normy techniczne. Brzmi jak duża odpowiedzialność, prawda?

Aby lepiej zrozumieć potrzeby projektantów, przeprowadziliśmy ankietę, w której udział wzięło 40 specjalistów z branży. Następnie pogłębiliśmy wyniki, przeprowadzając wywiady z projektantami, koncentrując się na kluczowych obszarach współpracy. W efekcie powstał ten artykuł – praktyczne narzędzie wspierające budowanie bardziej efektywnych relacji z projektantami. Pełne wyniki ankiety oraz szczegółowe analizy znajdziesz w naszym raporcie, dostępnym do pobrania.

Jeśli wśród Twojej grupy docelowej znajdują się projektanci, rozsądnym posunięciem jest bliższe poznanie ich potrzeb i zachowań, aby Twoje działania ułatwiały, a nie utrudniały ich codzienną pracę.

Każda interakcja z marką rozpoczyna się od zbudowania świadomości jej istnienia. Dlatego warto na początku zadać sobie pytanie:


Gdzie projektanci szukają informacji o produktach/dostawcach?

Internet

Nie zdziwi nikogo fakt, że projektanci szukają informacji o producentach przede wszystkim w wyszukiwarce.

37% zapytanych przez nas projektantów wskazało, że najczęściej znajduje dostawców w wyszukiwarce Google. Kluczową więc rolę odgrywa Twoja strona internetowa. Co wyróżnia stronę, która zachwyca projektantów?

Najważniejszym aspektem jest łatwość odnajdywania kluczowych informacji. Wędrówka przez dziesiątki zakładek, aby dotrzeć do poszukiwanej treści, to murowany przepis na frustrację. Projektanci cenią sobie przejrzystość i intuicyjność.

Newslettery to kolejne istotne źródło informacji, które wymaga jednak przemyślenia. Często projektanci sygnalizują problem, który jest wynikiem niedopasowania treści do danego segmentu odbiorców. W efekcie czego projektant dostaje materiały, które w jego odczuciu skierowane są do inwestorów lub wykonawców.

Social Media? Nie do końca przemawiają do projektantów, ponieważ nie znajdują tam treści, które ich naprawdę interesują. Ich zdaniem media społecznościowe producentów są nastawione przede wszystkim na końcowych użytkowników.

Jakie treści projektanci najbardziej cenią? Takie, które przedstawiają realne realizacje. Filmy prosto z budowy, przedstawiające zastosowanie konkretnego rozwiązania oraz montaż urządzeń.

Internet to ważne, ale nie jedyne źródło informacji dla projektantów. Równie ważne – jeśli nie ważniejsze – są:

Rekomendacje

Tak samo często jak wyszukiwarkę Google, projektanci wskazują rekomendacje jako najważniejsze źródło informacji. Opinia zaufanej osoby może przesądzić o wyborze konkretnego rozwiązania. Bezpośrednie doświadczenia kolegów z branży, opinie współpracowników czy referencje od innych specjalistów są niezwykle cenne.

A co z targami branżowymi?

Choć targi branżowe stanowią okazję do zaprezentowania produktów, ich rola w budowaniu świadomości marki wśród projektantów okazuje się niewielka — tylko 6 na 40 zapytanych osób wskazało je jako główne źródło informacji o dostawcach. Dodatkowo, w naszej ankiecie poziom prezentacji i stoisk targowych został oceniony przeciętnie — średnio na 5,5 w skali od 1 do 10.

Kto decyduje o wyborze dostawców?

Zdarza się, że dostawcy są narzucani odgórnie, zwykle w oparciu o preferencje wynikające z wcześniejszych realizacji, standardów inwestora lub warunków serwisowych.

Jednak rola projektantów w procesie decyzyjnym pozostaje kluczowa. To oni odpowiadają za zgodność projektu z normami i spełnienie wymagań technicznych, co często skłania ich do sugerowania zmian lub modyfikacji urządzeń, aby lepiej dopasować je do specyfiki projektu.

Dlatego kluczowe jest zrozumienie oczekiwań projektantów oraz elementów współpracy, które są dla nich najistotniejsze.

3 filary efektywnej współpracy z projektantami

1. Dokumentacja techniczna

Projektanci doceniają, gdy dokumentacja prowadzi ich krok po kroku, zawierając wszystkie niezbędne informacje. Tego rodzaju podejście minimalizuje ryzyko błędów i ułatwia wdrożenie urządzeń w różnych projektach.

 

Na co warto zwrócić uwagę?

  • Zawartość wszystkich najważniejszych parametrów: katalogi techniczne z rozpisanymi wydajnościami dla konkretnych zastosowań, precyzyjne informacje o akustyce itd.
  • Bazy produktów dostępne w formacie kompatybilnym z programami projektowymi, takimi jak Revit. Dostępność bloków DWG umożliwia szybkie i łatwe dodanie urządzenia do projektu.
  • Wizualizacje i graficzne przedstawienia działania urządzeń.
  • Informacje o możliwości dostosowania poszczególnych urządzeń do specyficznych wymagań projektu.
  • Atesty, certyfikaty i aprobaty techniczne potwierdzające zgodność urządzeń z normami.
  • Informacje o przepisach, które spełniają urządzenia, przedstawione w sposób zrozumiały i przystępny.
  • Kalkulatory doboru, które umożliwiają projektantom szybkie i samodzielne wyliczenie parametrów dla konkretnych urządzeń.
  • Profesjonalny wygląd dokumentacji również jest dla projektantów ważny, ponieważ są to często dokumenty, które projektant wysyła inspektorowi lub deweloperowi.

2. Doradztwo techniczne

Projektanci w dużej mierze opierają swoją pracę na wiedzy doradców technicznych, darząc ich zaufaniem.  Na czym to zaufanie buduje się najlepiej?

  • Rzetelne informacje

Projektanci polegają na wiedzy technicznej dostawców i oczekują, że informacje przekazywane przez nich są dokładne i sprawdzone. Błędne informacje dot. np. zgodności z certyfikatami, aprobatami technicznymi i normami mogą prowadzić do problemów na etapie realizacji projektu, za które często odpowiedzialność spada na projektanta.

  • Proaktywność

Projektanci cenią sobie, gdy doradcy techniczni dzielą się swoim doświadczeniem, zwracają uwagę na istotne aspekty projektu i przypominają o ważnych elementach, nawet jeśli wydają się one oczywiste.

  • Szybkość reakcji

Osoby pracujące w działach technicznych powinny wykazywać się zdolnością do szybkiego rozwiązywania problemów. W pilnych przypadkach czas reakcji nie powinien przekraczać jednego dnia, a w standardowych sytuacjach – dwóch dni. Jeśli rozwiązanie wymaga więcej czasu, kluczowe jest bieżące informowanie projektantów o postępach.

  • Jasne informacje o kosztach i kompromisach

Projektanci oczekują przejrzystości w zakresie kosztów różnych rozwiązań. Chcą mieć możliwość szybkiego porównania droższych i bardziej ekonomicznych opcji, wraz z jasno określonymi kompromisami, jakie się z nimi wiążą.



3. Serwis

Projektanci polegają na sprawnym wsparciu serwisowym, aby zapewnić terminowe i bezproblemowe realizacje inwestycji. Kluczowe znaczenie mają tu trzy aspekty:

  • Lokalna dostępność

Dostawca powinien dysponować rozbudowaną siecią lokalnych punktów serwisowych. Taka infrastruktura zwiększa zaufanie do dostawcy, zapewniając pewność, że ewentualne problemy techniczne zostaną sprawnie rozwiązane, bez opóźnień wpływających na harmonogram projektu.

 

  • Szybkość reakcji

Projektanci oczekują, że serwis zareaguje na zgłoszenie w ciągu 24 godzin, a w sytuacjach krytycznych nawet szybciej.

  • Wiedza techniczna

Serwisanci muszą być w stanie skutecznie rozwiązywać problemy techniczne, takie jak nieprawidłowe działanie urządzeń podczas rozruchu instalacji. Pomoc w wysterowaniu i uruchomieniu urządzeń jest kluczowa, szczególnie w newralgicznych momentach, takich jak odbiory budynków.


Podsumowanie

Projektanci szukają informacji głównie w Internecie, gdzie liczy się przejrzystość stron i dostępność praktycznych treści, a także polegają na rekomendacjach zaufanych osób. Doceniają kompleksową dokumentację techniczną, rzetelne doradztwo oraz szybki i lokalnie dostępny serwis. Oczekują transparentności kosztów i elastyczności w dostosowywaniu produktów do specyficznych wymagań projektowych.

Czy Twoja firma jest gotowa, aby sprostać tym potrzebom? Spójrz na proponowane przez Ciebie rozwiązania i komunikację przez pryzmat projektanta – to może być pierwszy krok w kierunku skuteczniejszej współpracy.



Chcesz poznać więcej szczegółów?

Jeśli interesują Cię pełne wyniki naszej ankiety oraz wnioski z rozmów z projektantami, zapraszamy do pobrania szczegółowego raportu. Znajdziesz w nim pogłębione analizy, dodatkowe statystyki oraz praktyczne wskazówki, jak efektywnie współpracować z projektantami w branży budowlanej.

Użytek publiczny

Treść raportu wraz z infografikami może zostać wykorzystana w celach komercyjnych
i niekomercyjnych. Publikacja jest możliwa pod warunkiem zamieszczenia informacji
o autorze badania wraz z linkiem do niniejszej podstrony.



POBIERZ RAPORT